Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1755260   Coneixent el cicle menstrual
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   1/3/2024 - 15/4/2024 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Mixt
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   15ED Coneixent el cicle menstrual
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/03/2024
  
Cost matrícula (Euros)   65
  
Descripció i   Metodologia:   Aquesta formació se centra en el coneixement pedagògic del cicle menstrual, basant-se en aspectes fisiològics i aportacions científiques que facilitin al docent el seu treball dins l'aula.

A partir d'una introducció clara sobre què és el cicle menstrual, es treballen les diferents fases ovàriques, els seus pilars;la seva anatomia, la fisiologia i les hormones que els componen i la importància d'un cicle ovàric sa.

També, com detectar l'estat d'aquest del cicle menstrual amb paràmetres com el dolor, sagnats amb coàguls, absència de menstruació (amenorrees), i altres factors que ens indiquen una possible patologia ginecològica i desequilibri (síndrome premenstrual, endometriosi, ovari poliquístic, miomes, etc.). Finalment, s'expliquen els mètodes de recollida del sagnat menstrual i els diferents tipus d'anticonceptius existents avui dia.


METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge, que contenen vídeos, lectures i infografies, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar. El dimecres de la tercera setmana de curs, a les 18h, es durà a terme una sessió a través de la plataforma Zoom (de 90 minuts de durada) per tal de reflexionar sobre els conceptes treballats i compartir dubtes específics. Compta amb una tutoria totalment individualitzada que permet aprofundir en els temes que es desitgin.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.


Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat
  
Objectius   - Facilitar unes bases sobre el coneixement del cicle ovàric de la dona i les seves diferents fases.
- Conèixer com les principals hormones es manifesten i comporten.
- Entendre les bases de l'equilibri natural del cicle menstrual per aconseguir entendre com ha de ser un cicle sa.
- Comprendre uns coneixements bàsics que permetin ajudar a l'alumnat a normalitzar el dolor menstrual, desmitificar el tabú del sagnat i conèixer els diferents productes de recollida de sagnat menstrual.
  
Continguts   Mòdul 1_ La importància de l'educació menstrual a les aules
Objectiu:
- Conscienciar sobre la necessitat d'una major educació menstrual per part de la societat per tal de conèixer la importància d'un cicle sa.

Continguts:
1.1 Fòrum: Què és per a tu el cicle menstrual?
1.2 Què és el cicle menstrual?
1.3 El món necessita més educació menstrual.
1.4 Primers discursos menstruals. Una mica d'història…

Avaluació:
Fòrum: Reflexió individual raonada sobre els conceptes treballats.

Mòdul 2_ El cinquè signe vital

Objectiu:
- Entendre què és la menstruació i conèixer la importància del cicle menstrual, com a cinquè signe vital que és.

Continguts:
2.1 El cinquè signe vital.
2.2 Per què les dones menstruen?
2.3 Els 8 pilars del cicle menstrual.
2.4 La importància d'un cicle sa.

Avaluació:
Es realitza una connexió en directe a través de la plataforma Zoom per tractar el col·loqui "Com reconèixer els paràmetres per a un cicle sa"que es complementa amb un torn de preguntes obertes.

Mòdul 3_ Fisiologia i hormones del cicle ovàric.

Objectius:
- Conèixer els principals òrgans i hormones que intervenen en el cicle i el funcionament d'aquest.

Continguts:
3.1 Anatomia del cicle.
3.2 Hormones del cicle ovàric.
3.3 Funcionament del cicle menstrual.

Avaluació:
Test d'avaluació de coneixements.

Mòdul 4_ Les 4 fases del cicle menstrual

Objectiu:
- Entendre les diferents fases del cicle i com afecten l'estat físic i emocional cadascuna d'elles.

Continguts:
4.1 Fase menstrual.
4.2 Fase preovulatoria.
4.3 Fase ovulatòria.
4.4 Fase premenstrual.

Avaluació:
Test d'avaluació de coneixements.
Fòrum obert de participació.


Mòdul 5 _ Proposta d'aplicació pràctica

Objectius
- Realitzar una reflexió sobre els aprenentatges realitzats durant el curs.
- Elaborar una activitat d'aplicació pràctica, centrada en un nivell educatiu en concret, sobre com treballar el cicle menstrual a l'aula. En cas de ser docent en actiu, s'ofereix la possibilitat d'aplicar-la i fer-ne una valoració.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Carmen Camuñez Ruiz
  
Avaluació   1. La realització, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats autocorrectives i les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats per la tutora.

Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:
- són activitats que porten que l'alumne reflexioni i analitzi la informació que se li presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.

- es comparteixen informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna informació concreta del temari del curs que comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

El projecte és una activitat d'elaboració individual del participant que se centra en l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits durant el curs. Es planteja com una activitat a realitzar en finalitzar l'acció formativa per tal d'avaluar que s'han aconseguit els objectius establerts.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La realització, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats autocorrectives i les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats per la tutora.

Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:
- són activitats que porten que l'alumne reflexioni i analitzi la informació que se li presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.

- es comparteixen informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna informació concreta del temari del curs que comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

El projecte és una activitat d'elaboració individual del participant que se centra en l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits durant el curs. Es planteja com una activitat a realitzar en finalitzar l'acció formativa per tal d'avaluar que s'han aconseguit els objectius establerts.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Persones  destinatàries   Docents d'educació primària i d'educació secundària.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).